Sivut

torstai 9. marraskuuta 2017

Nainen ja raha




Olen jo pitkään halunnut puhua rahasta, tai paremminkin pohtia järkevää rahankäyttöä. Miten oman tilipussin saisi riittämään pidempään? Tiedän, että blogini on kaupallinen, sillä täällähän arvioidaan tuotteita, joita jokainen voi tavalla tai toisella hankkia itselleen milläpä muulla kuin rahalla. En kuitenkaan pidä tuhlaamisesta, vaan pyrin ostamaan tuotteita ja palveluja tarkasti harkiten. Kallein ostos on kuitenkin loppupeleissä se, joka jäi kokonaan käyttämättä ja lensi roskiin. Järkevään ostamiseen on hyvä pyrkiä, mutta onko se helppoa vai epämukava tuskien taival? Entä, saako rahasta ylipäätään puhua?




Raha on hyvin henkilökohtainen asia, se herättää aina tunteita. En menisi neuvomaan muita rahankäytössä, omat lapset ovat toki poikkeus. Toivon kuitenkin, että asiasta voisi keskustella vapaasti omaa rahavirtaa paljastamatta.

 Millainen rahankäyttäjä sitten olen? Mikään ei ole niin tehokasta, kuin tehdä yksinkertainen kirjanpito ja katsoa, mitä jää kuukausittain viivan alle. Taulukko kertoo nopeasti taloudenpidostasi. Taitava rahankäyttäjä huomaa taloutensa ylijäämän, ja osaa laittaa säästyneen rahasumman säästöön tai sijoittaa tulevaisuuden varalle. Parhaassa tapauksessa huomio siirtyy omaan kuluttamiseen ja säästämisestä tulee palkitsevaa. Mielessä voi myös siintää joku suurempi hankinta tai upea lomamatka, johon järkevä rahankäyttö tarjoaa lottovoittoa realistisemman mahdollisuuden. Minulla on tapana laittaa pieni summa säästöön joka kuukausi, lisäksi sijoitan toisen. Näin pienestä kasvaa toivottavasti joskus suuri, tai ainakin minulle kertyy puskuri pahan päivän varalle.
 



Opettelen myös itsehillintää, joten on paikallaan kertoa yksi tämän syksyn onnistuminen. Minua houkutti kovasti ostaa kosmetiikkajoulukalenteri, jonka hintalappu oli 150 eur. Mutta asiaa tarkemmin pohdittuani, ajattelin käyttää tuon saman summan tuotteisiin, jotka oikeasti tarvitsen. Kolikon toinen puoli oli yllätyssektorin menettäminen. Päätin kuitenkin ostaa alle kympin kalenterin, joka ei sisällä kosmetiikkaa, mutta on muuten tosi ihana. Ja toisaalta on myös kiva seurata muita kauneusblogeja, joissa kyseinen kalenteri on varmasti edustettuna. Kalenteri on upea, ja ilahduttaa koko rahan edestä, mutta minä kaipaan nyt jotain muuta.




Oletteko huolettomia rahankäyttäjiä?
Kiinnostaako säästäminen tai sijoittaminen?
 Omistatko 150 euron joulukalenterin? :)

 


8 kommenttia:

  1. Omistan varmaankin juuri tuon viittaamasi joulukalenterin :D Olen itse aika tarkka rahankäyttäjä ja olen oikeastaan kokoajan tietoinen mikä taloustilanteeni on ja kuinka paljon "ylimääräistä" sieltä löytyy. Lisäksi kuukausittain tietty summa rahaa lähtee jemmaan ja meiltä löytyy myös yhteinen tili ns. pahojen päivien varalle.

    Itsekin olen sitä mieltä, että raha-asioiden ei tarvitsisi olla niin hyssyteltävä asia vaan niistä pitäisi pystyä puhumaan avoimesti ja rehellisesti. Toisen tilanteesta ja kokemuksista voisi paljonkin oppia :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mira - ihanaa, nyt tiedän, mistä voin seurata luukkujen avautumista :)
      Niin, tärkeintä on hahmottaa oma rahatilanne. En voisi elää ilman ylimääräistä pahan päivän puskuria. Hankinnat voi tehdä taidolla :)

      Poista
  2. Mulla ei ole kosmetiikkajoulukalentereita, enkä aio sellaisia hankkiakaan, enkä liioin kuukausibokseja, koska haluan itse määritellä tuotteet, joista maksan. Yllätykset on tietysti kivoja, mutta niitä hutejakin on sitten joukossa, joten olen pysynyt tiukkana;)
    Rahan suhteen olen vuosi vuodelta tarkempi, koska haluan lokoisat eläkepäivät (joihin ei niin hirveän montaa vuottaa enää ole;) ), jos terveyttä vaan riittää. Ihan arjessa yritän esim. katsoa ruokaostokset yms. tarkkaan, ettei ruokaa tule haaskattua, koska se on suorastaan synti, jos heittää ruokaa roskiin. Tätä asiaa joudun ukkellillekin koko ajan tähdentämään, että meitä on vain kaksi, niin sitä ruokaa ei tarvitse ostaa ja laittaa kymmenelle ihan normiarjessa;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin totta. Tuntuu tosi turhalta heittää ruokaa roskiin, sama asia kun heittäisi rahaa pois. Yritän ostaa ruokaa vain tarpeeseen, mutta sitä on joskus vaikeaa lasten kanssa tunnistaa.

      Olen ostanut paljon kauneusboxeja, mutta niistä jää loppupeleissä niin vähän omaan käyttöön, että koen sen aika turhaksi. Vähän sama asia kun tuo joulukalenteri. 150 eurolla löytää kuitenkin aika paljon kaikkea kivaa ja itse valittua (omalle iholle sopivaa) kaupasta..

      Poista
  3. Tarkan markan tyttö täälläkin, oon tietoinen tuloista ja menoistani :)
    Kalenterin tuhlasin, tai oikeastaan sain sen mieheltä synttärilahjaksi (sitä ei lasketa tuhlaamiseksi;)Tosin ihan kohtuuhintaisen!

    VastaaPoista
  4. Mun on pakko olla säästäväinenkin🤗Välillä tulee hankittua sitten vähän kalliimpiakin asioita.Kosmetiikkajoulukalenteria en ole hankkinut..katselin kyllä silmät säteillen ..Mukavaa viikkoa!💕

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama täällä. Olen yleensä aika säästäväinen, mutten todellakaan aina. Kalenteri vaikutti kivalta, mutta en halua ostaa kosmetiikkaa sokkona tällä kertaa. Ihanaa viikkoa Kristiina <3

      Poista