Sivut

torstai 29. lokakuuta 2015

Tavaran vähentäminen




Liika tavara ahdistaa minua, joten olen ottanut käyttööni kaikki mahdolliset keinot saadakseni kaappeihin, lipastoihin ja vaatehuoneeseen lisää kallisarvoista tyhjää tilaa. Kaikenlaista roinaa kerääntyy meillä jatkuvasti mm. keittiön sivupöydälle, eteiseen ja kuistille. Olen lahjoittanut astioita, kirjoja ja hyväkuntoisia vaatteita hyväntekeväisyyteen jo vuosia, joten mikään täysin uusi hurahdus tämä ei todellakaan ole. Kaikesta ponnistelustani huolimatta meillä vallitsee kaaos.

Mistä tämä kaikki tavara on tullut? Ehkä tilannetta pystyisi hallitsemaan vähentämällä ostamista? Jep, nykyään osaan jo kysyä itseltäni tärkeän kysymyksen.. tarvitsenko minä oikeasti tätä? En kanna kotiini kaikkea vastaantulevaa kivaa, vaan yritän keskittyä laatuun. Yksi hyvä on varmasti paljon parempi vaihtoehto kun kymmenen huonoa. Yritän ostaa lähellä tuotettuja asioita, jotta suurella vaivalla hankkimani raha ei valuisi pois Suomesta. Parantamisen varaa tässä toki vielä on.




Entä millaisessa kodissa haluaisin asua? Tällä hetkellä meillä on aivan liikaa kaikkea, joten tavoitteena on yleisilmeen selkeyttäminen, järjestyksen lisääminen ja liiasta luopuminen. Tärkeintä on löytää järkevä paikka kaikelle - se paikka voi olla myös jonkun toisen luona, kierrätyksessä tai roskalaatikossa. Tavoittelen kuumeisesti tyhjän tilan tuottamaan hyvänolon tunnetta. Paljaan lipaston päälle voi ostaa vaikka kukkakimpun, joka ilahduttaa minua monta päivää muttei loputtoman pitkään. Kirppispöydän tuotolla voin ostaa itselleni kasvohoidon, matkan tai uudet talvikengät.

Haluan tavoitella aineetonta hyvää, joka elää kauniissa sanoissa ja teoissa. 
Se löytyy metsästä, kaupungin keskustasta ja kesämökiltä. 
Se on kiitollisuutta siitä mitä jo omistaa :)

Onko teillä edessänne sama haaste?


17 kommenttia:

  1. Olen tämän vuoden vähentänyt systemaattisesti tavaraa. Kierrättämällä, lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen, keräyksiin jne. Ja ennen kaikkea olen ollut ostamatta lisää turhaa tavaraa. Tavaraa on vain niin paljon, että tuntuu, ettei vähennysprojekti näy missään :( Mutta olen tehnyt excelin, johon merkkaan häipyneet tavarat ja hankitut/saadut tavarat. Vuoden lopussa pitäisi olla vähintään 365 tavaraa häipynyt tästä asunnosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Loistavaa! Voisin ottaa mallia sinusta ja tehdä oman excel-taulukon. Projektini kaipaa johdonmukaisuutta :)

      Poista
  2. On ollut jo pitkään! Ja tuntuu, että mitä enemmän saa turhaa tavaraa pihalle istä kevyempi on oma olo. Ainakin pään sisällä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Arvostan suuresti sitä hyvää tunnetta, jonka luopuminen saa aikaan.. olen suorastaan koukussa siihen :)

      Poista
  3. Ihana tuo postauksesi viimeinen kappale <3 Olen niin samaa mieltä kuin olla ja voi. Materia tuottaa iloa vain hetkellisesti. Loppujen lopuksi onni koostuu elämässä koetuista asioista. Niihin ei kuulu tavaraa, vaan hetkiä :) Kiitollisuus siitä mitä on jo nyt, vie pitkälle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja tavaramäärän vähentäminen on niin huojentava tunne! Itse olen aloittamassa samaa projektia.

      Poista
    2. Parhaat hetket ovat ilmaisia, tavaran tuoma onni on vain hetkellinen. Kiitollisuus on hyvin tärkeä juttu <3

      Poista
  4. Mä vien joka vuosi jätettä pois asunnusta säkkikaupalla, vaatteita kierrätykseen jne. Mähän tykkään tosi minimaalisuudesta, meillä esim. paljoakaan ole mitään koriste-esineitä, koska inhoan sitä sälää ja niistä pölyjen pyyhintää. :D En kiinni tavaroihin muutenkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, tavaroihin ei kannata kiintyä. Kaikki ylimääräinen sälä kerää pölyä ja lisää epäjärjestystä..

      Poista
  5. Mä olen kyllä sellainen tavara friikki ettei varmaan toista :) Nyt olen yrittänyt purkaa varastojani... TOIVOTONTA!!!! Muksaa loppuviikkoa sinne

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tiedän tunteen.. Nyt vaan muutat varastot rahaksi ja elät leveästi. Tai sitten ostat jotain uutta kivaa kotiin :)

      Ihanaa loppuviikkoa Bikke <3

      Poista
  6. Samaa iteki miettiny jo pitkään. Halua eroon turhasta ja ylimääräisestä. Tässä syksyn jo suunnitellu kaappien läpikäymistä. Vielä ei oo vaan saanu aikaseksi... :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaappien läpikäynti on todella raskasta hommaa, ja siihen saa kulumaan vaikka kuinka paljon aikaa. Sen haluaisi vaan siirtää hamaan tulevaisuuteen :D

      Poista
  7. Tuota on muuten liikkeellä. Tavaa ei tee onnelliseksi, se tekee usein ahdistuneen fiiliksen. Mä olen jossain vaiheessa jo tuota vähentämistä tehnyt ja täytyy sanoa, että vielä olisi työtä tuolla saralla.

    VastaaPoista
  8. Tavaroiden vähentämisprojekti on ollut meneillään jo pidemmän aikaa ja jatkuu edelleen, välillä aktiivisemmin ja välillä vähemmän aktiivisesti. :) Samalla tietenkin ostokäyttäytyminenkin on muuttunut hillitymmäksi, onneksi! Suosittelen lämpimästi Marie Kondon KonMari - Siivouksen elämänmullistava taika -kirjaa, se todella inspiroi!

    VastaaPoista